Utbudet av webb-TV har ökat explosionsartat i Sverige de senaste åren. Från att ha varit en tjänst som endast några få TV-kanaler erbjöd finns nu en play-kanal för nästan alla kanaler, och ett antal andra betaltjänster med olika utbud. Utvecklingen inom play-kanaler har medfört att alla som har tillgång till internet och en dator, smartphone eller läsplatta kan se de flesta program som sänds på TV när de vill. Exempel på kanaler som har play-tjänster är TV4, TV3 och SVT. Att den sistnämnda kanalens utbud numera finns tillgängligt via internet har också medfört att alla som har en dator eller läsplatta med uppkoppling till internet måste betala radio- och TV-avgift, även om de inte har en vanlig TV. Detta eftersom datorn och plattan då räknas som en TV-mottagare i lagens mening. Läs mer om detta på radiotjänst.se
Andra former av webb-TV är de tjänster där man för en viss månadsavgift kan streama det innehåll som finns kopplat till tjänsten obegränsat. En sådan tjänst är C More Play som Canal digital erbjuder. Med C More Play kan du välja att se dina program när det passar dig, och kan se dem både via Demand-tjänsten GO eller via din mobil eller surfplatta. En liknande tjänst är Viaplay, som har funnits i Sverige sedan 2011. Det var dock inte förrän amerikanska aktörer började komma in på marknaden som webb-TV som fenomen började växa i Sverige. Idag betalar närmare en halv miljon hushåll för någon form av webb-TV-abonnemang. En sådan aktör från USA var Netflix, och deras mål är att finnas i var tredje hem i Sverige inom fem till tio år. Även konkurrenten HBO Nordic har lanserats i Sverige. Det som framförallt ökade antalet abonnenter var Netflix’ egenproducerade serier, som var exklusiva för tjänsten. Som exempel på populära serier skapade av Netflix kan nämnas ”House of cards” och ”Orange is the new black”.
Men den ökade konkurrensen har också medfört att alla aktörer på marknaden inte har klarat sig, och inom branschen förutspår man sammanslagningar av tjänster i framtiden. Reed Hastings, Netflix’ vd, menar att som det är nu har många kunder abonnemang hos flera tjänster för att kunna titta på allt. Läs mer på svd.se.
Dagens konsumenter vill inte behöva välja, och med webb-TV:ns framtid är det kanske en möjlighet.